De tijden veranderen, ook in de bedrijfswereld. Maar veel dingen blijven belangrijk, ook al blijft dit niet altijd op dezelfde manier werken. Vroeger was het al van belang dat je klanten je goed konden vinden. Om genoeg te verdienen om je kinderen te kunnen voeden, had je voldoende omzet nodig. Voor omzet heb je klanten nodig en die komen niet altijd vanzelf naar je toe. De consument moet weten waar je bent en wat je aanbiedt. Als kruidenierswinkel in het centrum van een dorp of stad hoefde je hier niet zoveel voor te doen, totdat de auto betaalbaar werd voor het grote publiek. Vanaf dat moment kon men ook naar andere plekken voor de boodschappen: voor de auto was men aangewezen op de lokale winkels. Toen het echter belangrijker werd om je te onderscheiden van de concurrentie, ontstonden er verschillende manieren om ervoor te zorgen dat de klant je goed kon vinden. Zichtlocaties, zoals op bedrijventerreinen langs de snelweg, waren van een steeds groter belang en ook een centrale plaats in een centrum was belangrijk. Tegenwoordig worden echter steeds meer aankopen online gedaan en gaat de consument steeds vaker op het internet op zoek naar potentiële aankopen. De online bestelde producten worden vaak opgestuurd, waardoor het geen zin meer heeft om een (dure) zichtlocatie op een bedrijventerrein of in een centrum te hebben. Andere dingen worden echter wel belangrijker: de online vindbaarheid. De online vindbaarheid heeft een grote invloed op hoe goed je bedrijf het doet. Als de klanten je niet kunnen vinden op het internet, heeft dit tegenwoordig dezelfde invloed als wanneer ze niet naar je winkel kwamen. Als er niemand op je website komt om te kijken wat je aanbiedt of om een aankoop te doen, maak je niet genoeg omzet. Daarom is het van groot belang om ervoor te zorgen dat je website goed te vinden is tussen die van de concurrenten. Linkbuilding is bijvoorbeeld een handige manier om je website hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen. Naast linkbuilding zijn er ook nog diverse andere technieken die er voor kunnen zorgen dat jouw website beter te vinden is.

Linkbuilding voor een goede vindbaarheid

Je website is tegenwoordig je online visitekaartje. Op de site moet informatie te vinden zijn over wat je aanbiedt en waar je eventuele winkel te vinden is. Als je een webshop hebt, waarin consumenten producten kunnen bestellen of aanschaffen, is het ook van groot belang dat deze goed functioneert. De klant gaat zo snel mogelijk weer weg van een website die niet goed functioneert. Niet alleen klanten kijken overigens naar de opbouw van je website, maar ook zoekmachines. Met het bouwen van een goede website en technieken als linkbuilding kun je zoekmachines beïnvloeden en ervoor zorgen dat jouw site hoger in de zoekresultaten terecht komt. Zoekmachines rangschikken namelijk de relevante websites op een bepaalde manier, als er wordt gezocht op een trefwoord. Er wordt onder andere gekeken naar de opbouw van de site, het aantal externe links en de woorden die in de teksten op de website voorkomen. Met technieken als linkbuilding en zoekmachineoptimalisatie kunnen deze onderdelen beïnvloed worden, waardoor je positie in de zoekresultaten verbetert. Een goede basis is dus belangrijk: een goed gebouwde, functionerende website. Met linkbuilding kun je vervolgens het aantal links verhogen. Linkbuilding is in het kort het plaatsen van links op andere websites. Met deze externe links zorg je er met linkbuilding voor dat Google jouw site hoger waardeert. Naast linkbuilding is er nog zoekmachineoptimalisatie: dit is het optimaliseren van jouw website voor vindbaarheid in zoekmachines. Als er wordt gezocht op een trefwoord, gaat een zoekmachine namelijk kijken naar de dichtheid waarmee dit woord in de teksten op jouw website voorkomt. SEO-teksten zijn teksten die speciaal geschreven worden voor dit doeleinde. In een SEO-tekst staat een relevant trefwoord met een bepaalde dichtheid, waardoor zoekmachines de site waar de tekst op staat hoger in de resultaten plaatst.

Hulp bij het goed positioneren van je website

Alleen je website online plaatsen en wachten tot de klanten naar je toe komen is dus niet genoeg. Je onderscheiden van de rest en er proberen uit te springen blijft ook op het internet belangrijk. Door processen als linkbuilding en zoekmachineoptimalisatie kun je ervoor zorgen dat je online vindbaarheid sterk verbetert, maar het is niet een gemakkelijk proces. Linkbuilding is bijvoorbeeld verbonden aan heel wat regels. Om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van linkbuilding heeft Google een aantal strenge regels opgesteld. Zo mag je met linkbuilding maar een bepaald aantal links uitwisselen en is dit toegestaan binnen een bepaalde marge. Bij overtreding loop je het risico voor de rest van je leven verbannen te worden, wat natuurlijk precies het tegenovergestelde is van wat je wilde bereiken. Om te voorkomen dat je per ongeluk een klein foutje met grote negatieve gevolgen maakt, kun je het beste activiteiten als linkbuilding uitbesteden aan een professional. Er zijn diverse bedrijven die zijn gespecialiseerd in het bouwen van websites en ondersteunende processen als linkbuilding en zoekmachineoptimalisatie. Middle Road is zo’n bedrijf, dat zich voornamelijk bezig houdt met de vormgeving, ontwikkeling en uitvoering van internetapplicaties en websites. Je kunt hier dus ook terecht voor hulp met de opbouw van je site en het vormgeven. Op www.middleroad.nl vind je uitgebreide informatie over de verschillende diensten die het bedrijf aanbiedt en hoe deze processen precies in zijn werk gaan en je vindbaarheid beïnvloeden.